Thursday, June 24, 2010

kehilangan nyawa yg berharga

tajuk 'best' je.. heh

salam. basmalah~

petang tadi, ada aktiviti penyembelihan ayam. sempena bulan Badar dan dalam masa yang sama praktikal utk form 4 menyembelih. jadi pengarah program iaitu ustaz basha telah membahagikan kumpulan. aku kumpulan dengan sumayyah, nawal natasha, wan nurhazilah dan aishah campur dgn budak laki juga. kumpulan aku semua form 6. tapi kumpulan lain ada yang campur dengan form 4. dan aku berjaya sembelih 2 ekor ayam beb! huhu. mengikut yang halal dan boleh dimakan. putus urat dia. ada kumpulan yang putus kepala habis. huhu lawak gile.

dan 15 ke 17 ekor ayam jd bangkai. membazir uh.. cikgu buat kt status " lenkali kalau tak pro cubalah sembelih semut atau lipas dulu.." :P

penyembelihan 1 ;

tiba2 volunteer nak potong huu cuak. dahla dah nak potong kat leher. tgh urut2 leher ayam tu tiba2 die berkokok! adeh cuak beb. apelagi aku ter'opocot' lah kan. bdk laki siap gelak2. adeh~ malu eden. nawal natasha pegang ayam aku sembelih. last2 berjaya :D sukelaa.. yang bestnya darah ayam satu titik comel je terkena tudung aku tapi nawal banyak titik haha. ciann :P tapi best guk banyak darah ada la bukti kita sembelih. btol tak? ahaha

penyembelihan 2 ;

menyibuk ke kumpulan lain sebab kumpulan kami dah selesai :P huhu. bangga weh tapi kump kitorang ade sorg hamba allah ni sembelih putus kepala. haha tapi aku tak tgok masa situasi tu sebab pergi cuci tgn. sambung balik.. arif pandang " ayam ni sape nak sembelih??" (mata mencari2) tiba2 hati aku menjerit suruh potong (ASMA' POTONG LAGI!). heheh cuak gile hati jerit cmtuh. dgn beraninya aku potong lagi. round 2 @.@ ngehe.. kali ni ramai gile beb pambantu aku. haziq pemegang, fadhil pemegang kepala, aku potong haha. tak aci an patotnye aku pegang kepala dlm masa yg sama sembelih sekali. haih dah nak sembelih tiba2 tak jadi2.. cuak punye pasal heheh. akhirnya dgn sokongan org sekeliling dan semangat dlm jiwa.. aku berjaya lagi! mane taknya " lagi! lagi! kedpn.. keblkg! kuat sikit!"akhirnya selesai.. heheh =.='

akhirnya 2 ayam telah aku korbankan! macam nak sembelih lagi plak. meh bagi kepala korg. haha

kesemua ayam yang disembelih direndam air panas. menu masakan adalah tomyam dan ayam goreng. chef adalah ustaz basha :) kami siapkan bahan utk masak. alhamdulillah sempat aku menambah 2 kali sebab ada lebih ayam goreng. panas plak tu takleh wat pe lah en hehe tapi tomyam kurg 'umph' tapi bagi aku sedap aje heheh.

hidangan diberi kepada semua warga hisamuddin. cikgu, pelajar, kerani, bibik cuci toilet dan sekolah tidak ketinggalan kucing2. eheh tapi kucing mkn saki baki je..

p/s : aku langgar perjanjian 'no more ayam' ! last but not least mkn ayam. hehehehe

No comments: