Wednesday, December 16, 2009

tammat spm?

selamat sejahtera dan selamat malam.
bismillah~

satu. spm dh tamat! exam dh tiada! stam menjelma! mhi pon tiba! waa. tadi last paper psi 2 dan 1. paper 1 lebih mudah berbanding paper 2. paper 2 subjektif. bg aku bab tulis2 serta hurai2 perlu ayat yang unik dan kreatif. aku agk blur dan kelalen untuk mndpt point yg bernas dan mantop. kelalen ngerti? terlupa ok. bahasa jiwa bangsa. tak mengapa. new words. heheh. paper 1 sgt berhati2 aku buat dan penuh cekap. eceh.. harap A la nmpknye. ush? ape sbb lebih teliti? sbb ingatan dri cikgu bg kata2 smgt b4 msok exam. jd aku pon. yeahhhh~ move on. heh. paper 1 jgk sblm15 minit akhir aku dah siap. mungkin rmi yg mcm tu juga. dan aku mengisi masa akhir dgn rehat2 diatas kerusi yg keras yg diperbuat dri kayu tu. nk kate empuk x leyh sbb bukan kusyen. klo kusyen tdo lme da weh. akibat kekerasan kayu, aku x tidur. lwkla tdo..aku mmg x leh tdo time periksa. mmg x selesa. lg2 pengawas peperiksaan yg mempunyai mata yg tajam. mnjdi cuak utk tidur.heheh. 5 minit....2 minit....1 minit....0.1 minit...over masa?heh kertas pon dikutip. lega hati dan akal serta anggota tidak terkata dgn mulut yg petah berbicara. tibe2 suasana kecoh~~ yela dh merdeka..yuhuu..syhhhhhhhhhhhhh..tibe ade suara kata. rupanya ada lg sorg yg sdg jalani peperiksaan dlm bilik khas akibat patah tgn.. :(

dua. aku bakal msuk skola lg thn dpn. stam insyaAllah. thn dpn lain.. spe amek stam kene still x leh out dh even dpt twrn.. jd rmi lah x merealisasikan hasrat utk batal niat amek stam. lebih2 lg mereka yg dr aliran sains tulen. lgpon thn lps sastera jgk rmi ambil stam. td aku pk borang stam yg ustzh nk bg rupenye lain. iaitu ayt quran yg perlu dihafal b4 msok stam. maka.. tersebutla kisahhh..huhu~

tiga. bila dga mhi. ape kah itu? malaysia hari ini mcm di tv? bukan. ini unik dan lain dri lain. madrasatul hayah. aku bakal mengjoin prog ni. rmi jgk follow. dan rmi jgk kwn yg dikenali.

-maariah
-hajar
-tikasob
-aisyah ismail
-mus
-ipin
-fahri
-tengku sumaiyah kwn hisamuddin??;]

dan berbagai org lg. akn travel ke sabah plk. naik kapal terbang? waa.. serunuuukk.. tp an? aku msok stam lmbt laa.. pstu dftr bln 1...? aku nk msok skola bln 2..??lwk la oy..org da kt malaysia aku kt sabah? huhuh?

tiga. ahad lalu gi kenduri kwen, abg sedare. sgt penat mlm tu. esok paper bat plk. sgguh bertungkus lumus mlm tu. afta maghrib blek hostel. mereka bkn study borak2. it's normal. hue2.

empat. esok gi sekolah blek. nk hntr buku teks ke spbt. tali jgn lupe. nk ikat buku agr mudah diangkut. huhuh. selamat sume cukup klo x byr rm1. urm.

lima. di asrama byk ragam. org perangai mcm2 yeh. smpi org lain boleh terpengaruh? ape kaitan fly.fm dan asrama? puitis sguh kata2 tu :]

enam. spm tamat jd life tamat? yeke? silap. byk duri2 kt luar yg mesti kita lalui dgn kesakitan yg perit dan sakiit. namun kekuatan rohani itu penting selagi mana dunia belum kiamat dan tammat. hati perlu tabah! jiwa perlu kuat! kekuatan dalaman itu penting my dear friends!

sebelum out aku suke ayt die..

dosa dan pahala semuanya urusan seseorang hamba dengan tuhannya.sepintar mana kita mahu menilai sebanyak mana pahala seseorang?seberat mana dosa seseorang?atau..ada yang memiliki mukjizat?*sigh*

dan..memang ah..kita bertanggungjawab menegur sekiranya teman sendiri melakukan kesilapan.tapi harus ada caranya..kira macam berdakwah la..sekiranya kita lakukan dengan cara yang betul,insyaAllah hatinya sekeras-keras batupun..boleh jadi lembut..janganlah main jerkah, lepastu kita pulaukan dia..bagi aku..sebaik-baiknya kita cuba kenali dia..dekati dia dan selami masalah dia.tak semua orang dilahirkan dalam keluarga yang sempurna didikan agama.jadi jangan terlalu pesimis dalam menghukum seseorang.

p/s:dan kita ni pun yang selalu berasa diri sebagai ahli syurga..mengumpat kemain..dah mintak maaf kat manusia yang kita umpat tu?

- aku sampaikan apa yg mampu. take care ;]

No comments: